Lag din egen TED Talk

Har du hørt en TED Talk og lurt på hva som er nøkkelen til disse gode presentasjonene? I denne videoen avslører jeg noen hemmeligheter som du kan bruke når du skal dele din historie.

Til inspirasjon: Her er en av mine favoritter blant TED Talks. Den er sett av flere millioner mennesker, og er en absolutt «must see».
Simon Sinek: «Hvordan store ledere inspirer til handling»:

Les hele og kommenter

God formidling er som å seile

Har du seilt før? Du må fange motstanden i vinden for at båten skal bevege seg framover. Sånn er det også med historiefortelling og formidling. Når du behersker teknikken kan du bevege folk så sterkt at du forandrer verden.

 

Her er to av Nancy Duartes populære bøker om presentasjon, formidling og historiefortelling:
Slide:ology. The Art and Science of Creating Great Presentations.
Resonate: Present Visual Stories that Transforms Audiences.
Du finner de på amazon.com.

 

Les hele og kommenter

Kommunikasjon som fanger publikum

Har du noen ganger følt at det er vanskelig å få taket på publikum? Her er noen enkle tips til hvordan du kan åpne presentasjonen eller videoen din for å få folks oppmerksomhet med en gang.

Har du gjort deg noen erfaringer selv? Del de med oss i kommentarfeltet under!

I videoen prioriterer jeg gode åpninger. Her er noen mer uheldige og kjedelige åpninger vi kan prøve å unngå hvis vi kan.

  • Kremting og rensking av halsen. Det er fort gjort at vi glemmer oss bort, slik at det første publikum hører er at vi rensker halsen. Hvis vi i tillegg gjør det i en mikrofon høres det ikke veldig delikat ut.
  • Teknisk krøll som skaper usikkerhet. «Hei, er denne mikrofonen på? Hører dere meg bak der?» eller «Ser dere slidesene mine godt nok?». Dette viser bare at du ikke har gjort forberedelsene dine, og det er en vinglete måte å åpne på.
  • Å begynne med uviktige setninger. Eks. «Hei, tusen takk for den varme velkomsten. Det er virkelig hyggelig å være her». Hvor mange ganger har vi ikke hørt folk si det? Det er kjedelig og forutsigbart. Prøv heller noe som er mer kraftfullt.
  • Å begynne med en spøk. Den kan fort falle helt igjennom, og det er ikke verdt risikoen hvis du ikke er helt sikker på at den kommer til å slå an;)
  • Ryggen til publikum. Det kan være lett å starte med å lese fra slides´ene, men det er ingen god måte å skape kontakt på.

Jeg har gått i de fleste fallgruvene selv, og mange av oss gjør det hele tiden. Det er ingen stor krise, men det er fint å bli bevisst på hvordan vi kan bruke åpningen for å fange publikum.

Forberedelser prøver vi å gjøre FØR vi skal på, ikke mens publikum ser på;) Fikse håret, kremting, rette på klær, fikle med ark, teste mikrofonen, finne fokus, forberede en åpning osv…

Se også forrige video og bli med meg på topptur!

Fjelltur6
Eva-Charlotte:)

Les hele og kommenter

Bli med meg på topptur!

Har du gått deg fast i vaner som gjør formidlingen din kjedelig og forutsigbar? Da er det tid for å bryte mønsteret og tenke nytt.

Det kan være nervepirrende å stå foran en gruppe mennesker og ha alles øyne rettet mot seg. Ofte lander vi på å holde oss innenfor trygge rammer slik at vi i alle fall har kontroll. Hvis du våger å frigjøre deg og tenke nytt kan du oppdage at god kommunikasjon og formidling er veien til å oppnå det du ønsker.

Bli inspirert av naturen på  Helgelandskysten!

Les hele og kommenter

Avkledd og unik formidling

Selv om du har en viktig rolle, er det ingen regler som sier at du må formidle så formelt og polert at det blir kjedelig. Jeg kastet jakka for å bli mer naturlig og levende.

Under utvikling av denne nettsiden måtte jeg ta noen grep for å være i takt med to av mine viktigste verdier. Jeg vet ikke hvilke verdier du eller din bedrift representerer, men det du gjør må stå i stil til det du står for. Det er det som gjør deg unik. Det kan du høre mer om i mine gratisvideoer.

Da jeg skulle gjøre noen små video-opptak til denne nettsiden gikk alt ganske raskt for seg, som det ofte gjør. Jeg gjorde som jeg er vant til, og stilte meg opp i et TV -studio med en passe representativ jakke og en fin sveis. Selvsagt brukte jeg også TV-prompter (som vil si at teksten rulller på en skjerm foran deg) – en ren vane fra tiden som nyhetsanker i TVNorge. Behagelig å gjøre det vi er vant til, sant!?

Kommunikasjon i TV-studio

Den mer formelle settingen måtte vike denne gangen. Her i et TV-studio i Nydalen.

Da jeg så igjennom opptakene, la jeg raskt merke til at jeg hadde forsvunnet inn i den vante og formelle nyhetsankerrollen. Det er flott det, hvis det var den rollen jeg ønsket å ha – men det var det ikke. Tre av mine viktigste verdier er å være ekte, levende og resultatorientert. Jeg hadde mistet de to første. Opptakene var grå, språket mitt var formelt og jeg var ikke levende.

Det var veldig deilig da jeg kastet jakka og tok med meg fotograf Ole Gunnar ut i en park. I stedet for å formidle et nøyaktig manus ved hjelp av en TV-prompter, valgte jeg å formidle mer levende og mindre perfekt.

Opptak til online video

Trykk på bildet, så kan du se hvordan det gikk

I det hele tatt fremstår jeg lite polert. Vinden tok tak, så jeg har til og med bustete hår – det kan være røffe forhold i en park;) Mulig jeg får en gratis frisørtime etter dette…

Du kan sjekke resultatet her.

En mer formell fremtoning kan være helt riktig i mange sammenhenger, men i denne sammenhengen skapte det en distanse jeg ikke ønsket meg. Vær bevisst på hvordan du ønsker å fremstå og våg å være unik.

God energi før opptak til online video

Viktig med god energi på settet!

Selv om du har en viktig rolle, er det ingen regler som sier at du må formidle så formelt og polert at det blir kjedelig. Levende og naturlig formidling når alltid best igjennom. Det gjelder ikke bare foran kameraet, det gjelder også når du står i møterommet og på scenen.

Finn en stil som gjør deg unik. Og for alle del – dropp lange manus som gjør deg stiv og stappfulle slides der du er helt bundet til en powerpoint. Frigjør deg, og server budskapet mer naturlig med fullt fokus på mottakerne.

Det kan det være en idé å bryte de gamle vanene og tenke nytt. Vær bevisst på hvem du representerer, hvilken rolle du ønsker å ha og hvem du vil nå. Hva er verdiene som skal prege deg og din kommunikasjon?

Fotograf Ole Gunnar på opptak.

Jobb med folk som har en positiv spirit. Fotograf Ole Gunnar Henriksen Nordli er en sånn en (www.oleghn.com).

Bruk kommentarfeltet under, så kan vi dele kunnskap og erfaring. Gleder meg til å høre fra deg.

Eva-Charlotte

Her finner du flere nyheter og innlegg

Les hele og kommenter

Kom deg ut av komfortsonen!

Jeg har et blandet forhold til dypt vann og bølger, men fy så gøy det er når jeg trosser frykten. For deg er kanskje frykten for å formidle til et publikum størst. Nå har du sjansen til å vinne over den.

For noen år siden ble det gjort en undersøkelse i USA som viser at den største frykten blant folk flest er frykten for å snakke i forsamlinger. På andre plass kom frykten for å dø (kilde: oslopsykologene). Det kan bety at folk heller vil ende i kista enn å være den som holder minnetalen. Interessant.

Kanskje vi bør spørre oss selv: Hva er egentlig det verste som kan skje, og hvor ille er egentlig det? Frykten og dramaet sitter i hodet. Akkurat som at jeg tror jeg skal drukne hver gang jeg er i en bølge, eller at noe skal bite meg i beinet på dypt vann. Det har ikke skjedd enda, for det verste skjer som regel ikke. Og hver gang jeg overvinner frykten, så elsker jeg å leke i vannet.

 

Wakeboard utenfor Stavern.

På wakeboard utenfor Stavern.

 

Hva er det vi er så redd for? Er det frykten for å ikke være flink nok? Er vi redd for at vi skal skjelve slik at alle ser det? Er det frykten for kritiske blikk? Eller er det frykten for frykten? For vi er jo sikre på at vi kommer til å bli livredde når vi først står der…

Offentlig ydmykelse. Tape ansikt. Miste respekt. Det klinger ikke bra, men tror vi virkelig at de som sitter i salen er så kritiske mot oss? At de kommer til å slakte det vi gjør? Antakelig ikke. Jeg er ganske sikker på at vi er vår egen verste fiende.

Kanskje det bare er du og jeg som må bli litt mindre selvkritiske og selvhøytidelige?

Da jeg var 12 år skulle jeg spille piano for en forsamling på flere hundre mennesker. Jeg spilte feil en gang, to ganger, TRE ganger – la meg over pianoet og løp gråtende ut gjennom hele salen. Jeg tenkte at jeg aldri noen gang turte å se de menneskene igjen.

Eller for noen år siden under en nyhetssending på TVNorge. I løpet av sendingen ble drapsvåpenet i en krimsak funnet. Jeg skulle si det, men i stedet sa jeg ”drapsvåpenet er IKKE funnet”. Jeg fikk kjeft av vaktsjef og tenkte at nå går verden under. ALLE hadde jo hørt at jeg sa feil.

I begge tilfellene overlevde jeg;) Det er bare TV. Det er bare mennesker.

Det å bli nervøs når vi står foran mennesker eller skal holde en presentasjon, er faktisk helt normalt. Spørsmålet er hvordan vi bruker de følelsene.

Det som oppleves som angst og negativ nervøsitet, kan ved litt hjelp forvandles til forventning, spenning og energi. Selv de som jevnlig står på en scene kjenner på den spenningen før de skal ”på”. Dette er energi vi trenger for å ha noe å gi til de som hører på oss. Ønsk nervøse følelser velkommen, og se på det som ditt energilager.

Hvis du synes det er vanskelig å forvandle den ubehagelige spenningen til noe positivt, så har jeg noen små triks.

  • Se for deg en god venn når du trener på budskapet ditt. En person med et smil og et mildt blikk, en som heier på deg. Det er nemlig mest sannsynlig at alle i salen vil at det skal gå bra for deg.
  • Ta med deg den vennen på skuldra gjennom hele presentasjonen.
  • Pust dypt med magen de siste minuttene før du skal på og visualiser noe hyggelig. Det gir kroppen god energi.
  • Møt blikket til mennesker i salen og smil om du kan. Våg å holde blikket litt ekstra lenge. Det skaper en kontakt, og ufarliggjør mennesker.
  • Trenger du en kjapp mental øvelse…se for deg folk nakne. Ja, jeg har faktisk gjort det før. Det gir en ganske komisk følelse, og alvoret forsvinner. Det minner deg også på at vi er alle ganske like, bare mennesker – både du og Kong Salomo;)

Slapp av, senk skuldrene – hva er det verste som kan skje?

Det beste som kan skje, er at du får en fantastisk frihetsfølelse og overvinner frykten din.

Jeg heier på deg!

Eva-Charlotte:)

Her finner du flere nyheter og innlegg

Les hele og kommenter

Så kjedelig at jeg sovner

Du har garantert kastet bort tiden din på kjedelige møter og langtekkelige foredrag. Var du veldig uheldig måtte du holde ut en endeløs rekke slides, og en formidler som ikke møtte blikket ditt en eneste gang. Gjesp!

Det er ingen av oss som vil være den personen som får hele møterommet til å se på klokka.

Når vi skal formidle noe til en gruppe mennesker er det lett å bli så konsentrert om alt vi skal si at vi glemmer å koble med de vi snakker til. Vi fyller budskapet med tall, undersøkelser og mye tekst, og har alt fokus innover. Hvis vi i tillegg serverer over 50 tettpakkede slides, da er vi på god vei ut i grøfta.

Jeg har gått i den fella flere ganger selv, og jeg vet at det er ganske mange av oss.

Når du forbereder deg og oppdager at du er på vei ut i informasjonsfella er bare en ting å gjøre: STOPP, ta ett skritt tilbake og spar mottakerne dine for bortkastet tid. De kommer ikke til å huske det du sier hvis budskapet er overloaded av informasjon og rippet for liv.

 

Jente som sovner på pulten

 

Husk: Det ikke handler om deg og alt du føler du MÅ få sagt – det handler om DEM!

Hva vil du egentlig at folk skal føle og tenke etter at de har hørt budskapet ditt?
Hva er den ene tingen du vil at de skal snakke om i etterkant?
Hva er målet ditt?

Først når du er klar på hvilke følelser og handlinger du vil oppnå – da kan du tenke på hvordan du skal forme budskapet.

Det kan være så enkelt som at du holder en presentasjon i et møte der du ønsker å få medarbeiderne dine til å føle seg stolte over det de har oppnådd. Eller kanskje du står på en scene og ønsker å skape et engasjement rundt en idé slik at folk kicker på den.

Når du vet HVORFOR du sier det du gjør, blir det straks mye å enklere å vite hvordan du skal formidle budskapet slik at du oppnår det du ønsker. Du vil få fokus på mottakerne i stedet for på all informasjonen.

Hvordan kan du få de til å huske det du har sagt?
Gjennom 70 slides fulle av ord? Gjesp, nei!
Gjennom historiefortelling og levende formidling? Oh yes!

Kill your darlings, hent fram engasjementet og tro 100 prosent på det du har å si!

Eva-Charlotte:)

Her finner du flere nyheter og innlegg

Les hele og kommenter