10 tips som gjør deg proffere

I denne videoen deler jeg 10 tips som enkelt og raskt kan gjøre deg til en bedre formidler foran videokameraet, i møterommet og på scenen.

 

Det er ingen grunn til å vente til du kan briljere før du kommer i gang med noe du vil bli god på, og nå tenker jeg spesielt på formidling gjennom videolinsa.

Du er kanskje en av de som tenker «Jeg må bli flinkere før jeg legger ut noe på nett»? Joda, du har rett i at du ikke kan legge ut hva som helst, men du må også våge å hoppe i det. Det er derfor jeg liker å gi deg trening gjennom gratiskurs og videosnutter som kan hjelpe deg over terskelen.

I denne videoen gir jeg deg 10 tips som enkelt og raskt kan gjøre deg proffere foran videolinsa, og i andre settinger der du formidler.

Vil du lære mer?

7.mai starter onlinekurset «Si det med video» som går over 6 uker på nett. Her får du undervisningen og treningen du trenger for å bli god foran kameralinsa og lage videoer som treffer din målgruppe på nett. Påmeldingen åpner 24.april og jeg sender snart ut mer informasjon.

Over 300 har gått 6 ukers kurset før deg og du kan høre hva noen av de sier på denne siden.

Håper du får nytte av de 10 tipsene jeg gir deg her.

Ha en strålende dag videre!
Eva-Charlotte

Les hele og kommenter

Så kjedelig at jeg sovner

Du har garantert kastet bort tiden din på kjedelige møter og langtekkelige foredrag. Var du veldig uheldig måtte du holde ut en endeløs rekke slides, og en formidler som ikke møtte blikket ditt en eneste gang. Gjesp!

Det er ingen av oss som vil være den personen som får hele møterommet til å se på klokka.

Når vi skal formidle noe til en gruppe mennesker er det lett å bli så konsentrert om alt vi skal si at vi glemmer å koble med de vi snakker til. Vi fyller budskapet med tall, undersøkelser og mye tekst, og har alt fokus innover. Hvis vi i tillegg serverer over 50 tettpakkede slides, da er vi på god vei ut i grøfta.

Jeg har gått i den fella flere ganger selv, og jeg vet at det er ganske mange av oss.

Når du forbereder deg og oppdager at du er på vei ut i informasjonsfella er bare en ting å gjøre: STOPP, ta ett skritt tilbake og spar mottakerne dine for bortkastet tid. De kommer ikke til å huske det du sier hvis budskapet er overloaded av informasjon og rippet for liv.

 

Jente som sovner på pulten

 

Husk: Det ikke handler om deg og alt du føler du MÅ få sagt – det handler om DEM!

Hva vil du egentlig at folk skal føle og tenke etter at de har hørt budskapet ditt?
Hva er den ene tingen du vil at de skal snakke om i etterkant?
Hva er målet ditt?

Først når du er klar på hvilke følelser og handlinger du vil oppnå – da kan du tenke på hvordan du skal forme budskapet.

Det kan være så enkelt som at du holder en presentasjon i et møte der du ønsker å få medarbeiderne dine til å føle seg stolte over det de har oppnådd. Eller kanskje du står på en scene og ønsker å skape et engasjement rundt en idé slik at folk kicker på den.

Når du vet HVORFOR du sier det du gjør, blir det straks mye å enklere å vite hvordan du skal formidle budskapet slik at du oppnår det du ønsker. Du vil få fokus på mottakerne i stedet for på all informasjonen.

Hvordan kan du få de til å huske det du har sagt?
Gjennom 70 slides fulle av ord? Gjesp, nei!
Gjennom historiefortelling og levende formidling? Oh yes!

Kill your darlings, hent fram engasjementet og tro 100 prosent på det du har å si!

Eva-Charlotte:)

Her finner du flere nyheter og innlegg

Les hele og kommenter